Gepost door: Wouter van Loon | november 23, 2009

Muzikanten aan het woord: ‘Als ik m’n boterham maar kan smeren’

Je album uitbrengen op cd, vinyl, iTunes of gratis weggeven via je eigen website. De keuze wordt dankzij het digitale tijdperk overgelaten aan de muzikanten. Keerzijde: teruglopende inkomsten. Hoe gaan musici hier mee om?

Thomas Waterreus van Boef en de Gelogeerde Aap:
“Als beginnend artiest is internet ideaal om je muziek te verspreiden. Daarom hebben we ervoor gekozen om ons album ‘Vind Ons’ eerst gratis online te zetten.”

“Ik denk dat het heel moeilijk is om van muziek te leven in Nederland. Natuurlijk wil je er iets aan overhouden, dat willen wij ook. Maar daar zijn wel mogelijkheden voor, bijvoorbeeld via iTunes. Begin 2010 komen er zes a zeven nieuwe nummers van ons, die verkopen we dan ook via iTunes. Of misschien vragen we een vrijwillige donatie. Via internet kun je je muziek altijd verkopen.”

“Natuurlijk heb je torrentsites als The Pirate Bay. Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken. Ik download zelf ook. Het is natuurlijk wel tof als veel mensen naar je muziek luisteren, en niet dat ene beperkte groepje wat er geld voor overheeft om je cd te kopen.”

“Ik denk dat je mee moet gaan met de tijd. Je moet je er een beetje bij neerleggen dat iedereen downloadt. Daarom moet je ook kijken naar andere wegen om geld te verdienen met muziek. Het heeft ook voordelen: mensen die je muziek downloaden komen misschien wel naar je concert, en daar betalen ze ook voor.”

“Onze werkwijze wordt niet beïnvloedt door de digitalisering. Een plaat vormt een geheel, dat is een mooi concept. De nummers horen bij elkaar. De lol gaat van muziek maken af als je één keer in de maand een heel vette track online zet. Het is veel mooier om naar dat geheel toe te leven.”

Ries Doms van Hooghwater
“Vinyl is onze manier om geld uit muziek te halen. De platenboer bij mij om de hoek haalt tien tot twintig procent van zijn inkomsten uit de bakken met LP’s, die staan ergens weggedrukt in een hoekje terwijl de rest van de zaak volstaat met CD’s. Vinyl is dus weer helemaal terug. Daarnaast zal ons album ‘Echos’ niet direct de schappen uitvliegen. Omdat onze fans toch wel een platenspeler hebben, hebben we er voor gekozen om hem op LP uit te brengen. Daarnaast is hij binnenkort ook beschikbaar via iTunes. Daar verwachten we niet heel veel van, dat is puur als service. Maar straks komen de reviews in de OOR’s en andere bladen, dan zal het misschien wel een boost krijgen.”

“Natuurlijk heeft internet nadelen. Ik voel me wel een beetje bestolen door sites die muziek gratis weggeven maar door reclame-inkomsten binnenlopen. Dat is eigenlijk gewoon broodroof. Maar het innen van geld voordat je je muziek hebt laten horen, is een oud systeem. Daarnaast heeft internet ook kansen, je kunt je muziek snel beschikbaar stellen aan een enorm publiek. Gratis weggeven is misschien ook wel weer heel makkelijk, maar een oplossing daarvoor heb ik eigenlijk ook niet.”

“We hebben allemaal de internetslag gemist. We kunnen nu wel via Buma/Stemra proberen om ons geld te innen, maar de conclusie is eigenlijk dat iedereen heeft lopen slapen. Nu is internet niet meer te stoppen. Je kunt 100.000 regels maken, maar uiteindelijk wordt er toch wel weer een achterdeur gevonden.”

“Er zullen vast muzikanten zijn die hun werkwijze op internet aanpassen en die denken: ik heb vandaag een nummer gemaakt, dat moet morgen iedereen kunnen horen. Ik doe daar niet aan mee, maar dat komt alleen doordat ik een plaat gewoon een tof concept vindt. Van mij mag iedereen dat voor zichzelf weten.”

Niels Broos, toetsenist bij onder andere Kyteman’s Hiphoporkest
“Als mensen gelukkig worden van gratis muziek downloaden, moeten ze dat vooral doen. Ik vind het allemaal prima. We leven in andere tijden. En dat heeft ook zo z’n voordelen: iedereen, over heel de wereld kan je muziek horen.”

“Van Kyteman is net een DVD uitgekomen. Daar hebben mensen beelden van op internet gezet. Er is gelijk allemaal gezeur met Buma/Stemra. Ik begrijp dat niet zo. Ik heb er niet veel problemen mee. Het is geweldig promotiemateriaal.”

“Sites als Youtube zijn voor veel muzikanten een inspiratiebron. Ik gebruik de site zelf ook vaak om inspiratie op te doen. Ik vind het echt een geweldige uitvinding. Ik kan alles wat ik wil horen beluisteren en ook nog eens in tien verschillende uitvoeringen. Prachtig toch?”

“Maar de muziek is geen goudmijn, vooral niet voor muzikanten. Zij hebben de minste rechten op hun werk. Voor de entertainmentindustrie is het wel een zure appel, want zij krijgen heel wat minder inkomsten.”

“Het gaat mij puur om de muziek. Ik denk dat heel veel muzikanten zo denken. Natuurlijk wil ik er wel wat mee verdienen, dat kan nu met optredens enzo. Zolang ik mijn boterham kan blijven smeren, vind ik het prima. En dat kan nu heel goed.”


Plaats een reactie

Categorieën